ТекстCOOL, COOL, CONSIDERATE MEN
Dickinson
Oh, say do you see what I see?
Congress sitting here in complete serenity.
I could cheer! The reason's clear:
For the first time in a year, Adams isn't here.
And, look, the sun is in the sky,
A breeze is blowing by, and there's not a single fly!
I sing hosanna, hosanna!
Conservatives
Hosanna, hosanna!
Dickinson
And it's cool.
Come, ye cool, cool, conservative men,
Our life may never ever be seen again!
We have land, cash in hand,
Self-command, futures planned.
Fortune thrives, society survives,
In deeply ordered lives, with well-endowed wives.
Conservatives
Come, sing hosanna, hosanna!
Dickinson
In our breeding and our manner,
Dickinson and Conservatives
We are cool.
Dickinson
Come, ye cool, cool, considerate set,
We'll dance together to the same minuet.
To the right, ever to the right!
Never to the left! Forever to the right!
Let our creed be never to exceed
Regulated speed, no matter what we need!
Conservatives
Come, sing hosanna, hosanna!
Dickinson
Emblazoned on our banner is: keep cool!
Conservatives
To the right, ever to the right!
Never to the left, forever to the right!
Dickinson
Hands attach, tightly latched, everybody match
Courier (or Thomson)
I have a new dispatch
Dickinson and Conservatives
What we do, we do rationally
We never ever go off half-cocked,
Not we. Why begin, till we know that we can win
Dickinson
And, if we cannot win,
Dickinson and Conservatives
Why bother to begin?
Rutledge
We say this game's not of our choosin'
Why should we risk losin'?
Dickinson, Rutledge, and Conservatives
We cool, cool men
Dickinson
Mr. Hancock, you're a man of property, one of us. Why not join us in our minuet? Why do you persist on dancing with Mr. Adams? Good Lord, Sir, you don't even like him!
Hancock
That is true, he annoys me quite a lot.
But, still, I'd rather trot,
To Mr. Adams new gavotte
Dickinson
But why? For personal glory, a place in history? Be careful, Sir, history will brand him and his followers as traitors.
Hancock
Traitors to what? The British crown? Or the British half-crown?
Dickinson
(chuckles)
Hancock
Fortunately, there are not enough men of property in America to dictate policy.
Dickinson
Perhaps not, but don't forget that most men with nothing would rather protect the possibilty of becoming rich, than face the reality of being poor. And that is why they will follow us
Dickinson and Conservatives
To the right, ever to the right,
Never to the left, forever to the right!
Where there's gold, how remarkable to behold!
Tradition that is old, reluctant to be bold!
Come, sing hosanna, hosanna!
Dickinson
In a sane and lucid manner, we are cool!
Conservatives
We are the cool, cool considerate men.
Who's life may never ever be seen again!
With our land, cash in hand,
Self-command, futures planned.
And we'll hold, to our gold,
Tradition that is old, reluctant to be bold
We say this game's not of our choosing,
Why should we risk losing?
Dickinson
We cool,
Some Conservatives
Cool
Other Conservatives
Cool
Yet Other Conservatives
Cool
Still Other Conservatives
Cool
Dickinson
Cool
Some Conservatives
Cool
Other Conservatives
Cool
Yet Other Conservatives
Cool
Still Other Conservatives
Cool
Dickinson and Conservatives
Cool, cool, men!Это номер из мюзикла "1776" (о составлении и подписании Декларации о Независимости США). Когда фильм-мюзикл выходил в 1972 г., этот номер пришлось вырезать под давлением со стороны президента Никсона - надо полагать, потому, что в нем слишком открыто демонстрируется логика мышления консервативной партии, как бы она ни называлась. У меня эта песня уже неделю играет в голове, потому что в ней есть много важного и ценного для понимания некоторых политических и социальных вещей.
Во-первых, это в целом прекрасное описание консервативного подхода:
Let our creed be never to exceed / Regulated speed, no matter what we need! и позднее:
Hands attach, tightly latched, everybody match. Как образ используется менуэт - аристократический танец, старинный, медленный и чинный. Но почему консерваторам некуда торопиться? Потому что
We have land, cash in hand. Консерваторы здесь - не просто те, кто предпочитает статус кво; им в статус кво
комфортно. Любые изменения могут его изменить в некомфортную сторону, и поэтому консерваторам нужно их внимательно обдумать и взвесить (и скорее всего, отказаться).
Why begin, till we know that we can win / And, if we cannot win, / Why bother to begin?Но то, что у меня больше всего застряло в голове - вот этот обмен:
"Fortunately, there are not enough men of property in America to dictate policy."
"Perhaps not, but don't forget that most men with nothing would rather protect the possibilty of becoming rich, than face the reality of being poor. And that is why they will follow us... (To the right)."Собственно, так консерватизм и работает на широкие массы. Большому проценту населения кажется, что они могут стать такими же, как высший класс, если будут следовать их идеям. Этому крайне способствуют многочисленные истории про "вытаскивание самого себя из болота" - как бедный и лишенный всего Х преодолел многочисленные невзгоды своим упорством и талантами и стал богатым и знаменитым. [Здесь было длинное объяснение, но я поняла, что оно ветвится и пытается уйти в направлении разных научных теорий, поэтому удалила.]
А еще все, начиная с названия номера и продолжая такими моментами, как
Self-command, futures planned. / ...In deeply ordered lives, with well-endowed wives и
What we do, we do rationally - это восхитительный образец субъекта эпохи просвещения, он же либеральный субъект, он же ключевая фигура в идеологиях гендерного неравенства, расового неравенства, колониализма и всего остального, с чем мы разбираемся до сих пор. Это белый, европейского происхождения (причем Европа сразу становится понятием относительным), гетеросексуальный мужчина из состоятельного класса, с образованием, способный на рациональное мышление (то, что сочтут рациональным другие такие же мужчины). Именно такие субъекты, с точки зрения философии Просвещения и по сей день, обладают способностями и, следовательно, правом принимать
объективные и рациональные решения об устройстве общества для всеобщего блага. Все остальные нерациональны, необъективны, и их способность мыслить вообще сомнительна, а потребности вторичны.
Теперь я хочу прочитать лекцию про либерального субъекта и сексизм/расизм/колониализм/эйблеизм.